De fleste virksomheder er ikke særligt glade for, at der er konkurrenter på markedet. Når man er på et konkurrence-præget marked, så kan man nemlig aldrig slappe af. Hvis du ikke hele tiden innoverer og forbedrer dine produkter, så bliver du nemlig overhalet indenom, at de konkurrenter der arbejder hårdere end du gør. Den typiske drøm for en virksomhed er derfor, at have et monopol. Hvis du er den eneste der sælger et bestemt produkt på et marked, så kan du nemlig tage det stille og roligt. Du behøver ikke at bruge en masse tid og penge på, at gøre tingene bedre. Du kan bare læne dig tilbage, og tjene en helt masse penge.
For os forbrugere er det selvfølgeligt ideelt, at der er stærk konkurrence på de produkter vi køber. Jo flere konkurrerende virksomheder der er om udbuddet, jo bedre står vi forbrugere nemlig. Et større udbud betyder lavere priser og bedre produkter. Virksomhederne er nødt til hele tiden at overgå hinanden: sælge bedre produkter til lavere priser. Det er fantastisk som forbruger.
En sjældent gang imellem er der dog også virksomheder, der sætter pris på, at de er i et konkurrence-præget marked. Det motiverer dem nemlig til, at skabe så gode løsninger som overhovedet muligt. Det er nemlig ikke alle virksomheder der udelukkende går op i penge. Nogle få af dem fokuserer rent faktisk på, at skabe gode og brugbare løsninger, der gør verden til et bedre sted. Deres produkter bliver ikke bare sat i verden fordi det giver dem profit. Her handler det mindst ligeså meget om selve værdiskabelsen.
I bilernes verden vil jeg mene, at Mercedes helt klart hører til, i denne specielle kategori af virksomheder, der elskerkonkurrence. Der er nemlig ikke nogen tvivl om, at Mercedes opererer på et marked med rigtigt meget konkurrence. Der er mange forskellige bilproducenter, og de kæmper intensivt om det samme marked af forbrugere. De forsøger at sælge så gode biler som muligt, til så lav en pris som muligt. Hver producent har deres egen tilgang, men det er konkurrencen der tvinger dem til løbende at forbedre sig. Mercedes ser ud til at trives med dette pres: det motiverer dem til konstant innovation.
Det seneste produkt af denne innovation er den lækre Mercedes eqc. Her er tale om en luksuriøs elbil, der virkeligt sætter konkurrenternes elbiler til skamme. Mercedes er selvfølgeligt verdenskendte for at kunne skabe luksus og komfort i en bil. Alligevel har de fuldstændigt overgået sig selv, med den elektriske Mercedes EQC. Bilen bærer tydeligt præg af, at Mercedes ikke ville lade konkurrenterne snyde sig foran, bare ved at lancere elbiler. Med lanceringen af Mercedes EQC er det nu de andre bilproducenter der er pressede: de er virkeligt nødt til at oppe sig, hvis deres elbiler skal kunne konkurrere.